מדריך צילום ב-360 מעלות

פנורמות של 360 מעלות. מה זה? איך מצלמים את זה? איך עורכים את זה? ואיך מעלים את זה לרשת? את התשובות לכל השאלות האלה תמצאו במדריך שלפניכם...

 גיא וינר
  ‏יום חמישי ‏24 ‏נובמבר ‏2011

פנורמות של 360 מעלות. מה זה? איך מצלמים את זה? איך עורכים את זה? ואיך מעלים את זה לרשת?

אז נתחיל מהתחלה, מה זה? פנורמה של 360 מעלות היא פנורמה שבנוייה לרוב ממספר צילומים, הפנורמה מכילה את כל מה שיש מסביבה, זאת אומרת שרואים בתמונה אחת מה שאדם היה רואה אילו היה עומד בנקודה בה הוצבה המצלמה ומסתכל לכל כיוון אפשרי. הרעיון מאחורי סוג זה של צילום הוא לתעד מקום באופן מלא, כך שניתן יהיה לראות את המקום בתמונה אחת בזווית רחבה (360 מעלות).


 תמונה מס. 1: צילום פנורמת 360 מעלות שצולמה בפארק אוטופיה

קיימות מספר דרכים לצלם פנורמה של 360 מעלות, אני לא מסוגל להסביר את כולן בפירוט במדריך אחד. מה שחשוב להבין הוא שיש צורך לצלם מאותו מקום את כל מה שיש מסביב, כולל שמיים וקרקע. את זה ניתן לעשות במספר דרכים, חשוב להבין שככל שאורך המוקד של העדשה איתה נצלם יהיה קטן יותר נצטרך לצלם פחות תמונות. למשל עם עדשה עין הדג יש צורך ב-4 תמונות על מנת לצלם את כל הסביבה, עם זאת אורך המוקד המומלץ בצילום פנורמות הוא 50mm.

רצוי למקם את המצלמה על חצובה, ישנו ציוד מיוחד כמו הנודאל נינג'ה שמיועד להחזיק את המצלמה בצורה כזאת שיהיה נוח לסובב אותה סביב ציריה. אך ניתן לעשות זאת גם בעזרת חצובה רגילה ואפילו על ידי החזקה ידנית של המצלמה, התוכנות שקיימות היום ידעו לחבר את התמונות גם אם צולמו ללא חצובה. יש צורך לצלם את כל הסובב את המצלמה אך חשוב שיהיה איזור של חפיפה בין תמונה לתמונה (10-20 אחוז), על מנת שתוכנות החיבור (עליהם נדבר בהמשך) ידעו לחבר את התמונות. אני מאוד ממליץ לצלם במצבmanual  ולא באחד המצבים האוטומטיים, מכיוון שאם אנחנו מצלמים את כל הסובב אותנו במשך היום יש שמש בשמיים, ואם נצלם במצב אוטומטי כלשהו המצלמה תגרום לתמונה להיות כהה מכיוון שמד האור ימדוד אור מהשמש, מה שיהווה בעיה בשלב החיבור של התמונות. ההמלצה שלי היא למדוד אור לא מול השמש וגם לא בכיוון הנגדי לה, אלא ליד השמש אבל ככה שהיא לא בפריים. לאחר מכן לסדר את הנתונים ולצלם את שאר התמונות. מומלץ לצלם תמונות פורטרט (לאורך) ולא תמונות נוף (לרוחב) מסיבה שעדיין לא ברורה לי זה מקל על תוכנות העריכה. יש לזכור לצלם גם את השמיים וגם את הקרקע. אפילו שרגלי החצובה יכנסו לפריים. בתמונות של השמיים יש לנסות לכלול עוד דברים חוץ משמיים על מנת שישמש כעוגן שהתוכנה תדע לזהות ולפי זה למקם את התמונה. אם אין שום דבר בשמיים אז אין לנו מה לעשות, ונצלם מה שיש. חשוב לזכור שאם אנחנו רוצים חיבור טוב רצוי לא לכלול עצמים זזים רבים מדי. זה עלול לבלבל את התוכנה כשהיא תנסה לחבר את התמונות.

אוקי, הגענו הביתה, יש לנו את הצילומים מה הלאה?

אני בדרך כלל מעתיק את התמונות (שצולמו ב-RAW כמובן) למחשב, ומעביר אותן עריכה קלה בלייטרום לפני שאני ממשיך, עצם העובדה שכל התמונות צולמו באותם נתונים מאפשר עריכה נוחה ויעילה של כל התמונות במקביל, ניתן לשחק עם כל התמונות בו זמנית וביצוע שינויים כמו שינוי אקספוזיציה קל, או הדגשות צבעים מסוימים וכו...


תמונה מס.2: פנורמה עגולה שאני קורא לה "מה אני חושב על העולם"

 ישנם מספר תוכנות בשוק שנועדו ליצירת פנורמות ממספר תמונות. גם תוכנת פוטושופ יודעת לעשות את זה, על מנת לעשות את זה בפוטשופ יש להיכנס לFile - ואז ל-Automate ולאחר מכן Photomerge. בשלב זה יפתח חלון לבחירת התמונות שתירצו לחבר. (דרך קלה יותר היא להשתמש ב-Adobe Bridge, לסמן את התמונות שאנו רוצים לחבר, בתפריט למעלה לבחור ב-Tools ואז ב-Photoshop ולחיצה על Photomerge.

יש לזכור שפוטושופ היא לא תוכנה שנועדה רק למטרה זאת, לעומת זאת, קיימות בשוק תוכנות התרכזות רק ביצירת פנורמה והן אפשרות יותר שליטה על החיבור. תוכנה חינמית למטרה זאת היא Hugin, שהיא תוכנה יעודית לפנורמות 360. עוד תוכנה חימית היא ה-Microsoft ice, כלי קטן מבית היוצר של מיקרוסופט, שמהגרסא האחרונה יודעת להתמודד גם עם קבצי RAW.

ישנם גם כלים אינטרנטיים (חינמיים) כמו פאנו-מונקי מבית 360 סיטיס   או Photosynth מבית היוצר של מיקרוסופט  (אתרים עליהם עוד נתון בהמשך בחלק שמתייחס לפרסום התמונות).

התוכנה שאני רוצה להרחיב עליה היא PTGui,זוהי תוכנה שהדהימה אותי מבחינת היכולות שלה (דבר שלא קרה מאז שפגשתי את פוטושופ). תוכנת הפי.טי. גואי, היא כרגע התוכנה המקצועית והטובה ביותר ליצירת פנורמות. היתרון העצום על שאר התכונות היא כמות הפרמטרים שניתן לשנות ולכוון לפני שאנחנו מגיעים לתוצר סופי. רוב פרמטרים אלו קיימים גם בתוכנה Hugin אבל נחותים באיכותם. רק שיהיה מובן, כמו בכל התוכנות עליהן דיברנו לפי.טי. גואי יש אופציה אוטומטית (מוצלחת מאוד אם יורשה לי לומר), שבעזרתה התוכנה מחברת את כל התמונות לבד, אבל בניגוד לשאר התוכנות, לאחר חיבור זה יש לנו שליטה על דברים כמו: מסכות, תיאום בין חיבור התמונות, והכי חשוב אולי, שינוי שיטת הצגת התמונה.

אז נתחיל בלהבין איך התוכנה עובדת, ברגע שהכנסנו את כל התמונות לתוכנה וביקשנו ממנה ליצור פנורמה היא סורקת את כל התמונות ומוצאת נקודות משותפות בין כל זוג אפשרי של תמונות. על ידי כך היא יוצאת נקודות חיבור בין כל תמונה לשאר התמונות שיש להם מכנה משותף.

בתמונה ניתן לראות בחלון השמאלי את תמונה מספר 0 ובחלון הימני את תמונה מספר 1. ניתן לראות גם את כל הנקודות המשותפות שהתוכנה מצאה בין התמונות (מסומנות במספרים וריבועים צבעוניים) עוד אפשר לשים לב שכל התמונות שהתוכנה מצאה בהם נקודות משותפות עם התמונה מסומנות על ידי מספר מודגש. למשל לתמונה 0 (השמאלית) יש נקודות משותפות עם התמונות הבאות: 1,3,4,6,34,35,37,38,40. ככל שיהיה יותר קשרים בין בתמונות זה יותר טוב מכיוון שזה ייצור חיבור יותר מדויק. ניתן להוסיף באופן ידני נקודות, אופציה זאת שימושית מאוד, זה מאפשר לנו כמשתמשים לשפר את התיאום בין התמונות. עכשיו שהתוכנה שמרה לעצמה את כל הקשרים בין התמונות היא יוצאת סוג של פאזל, שחלקיו הם התמונות, אבל בניגוד לפאזל רגיל, החלקים לא מתאימים בול אחד ליד השני אלא עולים אחד על השני וחופפים במקצת.

 זה מאפשר לנו לשחק עם התמונה, והתוכנה תרכיב אותה מהחלקים לפי איך שנבקש. הדרך הנפוצה להציג פרומת 360 נקראת Equirectangular . זוהי תמונה שהרוחב שלה הוא 360 מעלות. והגובה שלה הוא 180 מעלות.

 תמונה זאת בנויה כך שהקצה השמאלי מתחבר וממשיך את הקצה הימני ועל ידי זה נסגר מעגל. אני בחרתי שבתמונה האוהל הציליה והרכב יהיו במרכז, אך יכולתי לסובב את התמונה ולמקם במרכז משהו שונה. זהו סוג התמונה שנרצה לשמור עם נרצה לאחר מכן ליצור סיור וירטואלי (עוד פרטים בהמשך). עוד דבר שתוכנת ה פי.טי. גואי יודעת לעשות מצויין זה פנורמות עגולות או כוכבי לכת קטנים (Wee Planets). הנה אותה תמונה, עם אותם קווים שמייצגים את הרוחב והארוך. אך הפעם ביקשתי מהתוכנה ליצור כוכב לכת קטן. (השם בתוכנה ואולי תמונה)

 ניתן לראות שהקו הרוחבי שמציג את כל הסיבוב נסגר עם עצמו והחתך לא מורגש בכלל. ניתן גם להפוך את הפנורמה ולבקש מהתוכנה לסגור אותה הפוך, מה שיוצר אפקט מנהרה, הנה אותה תמונה, שוב עם קווי האורך והרוחב, הפעם בסגירה הפוכה.  

 גם פה ניתן לראות שהקו הרוחבי סוגר מעגל סביב עצמו והחתך לא מורגש.

עוד תכונה מאוד טובה ושימושית של פי.טי. גואי היא היכולת לסמן איזורים בכל תמונה אותם אנחנו רוצים שתוכנה תציג או תסתיר (או בקיצור מסכות) זה כלי נורא שימושי שעוזר לנו להעלים את רגלי החצובה או לגרום לציפור שבמקרה הייתה בפריים להופיע בתמונה.

בסיום אנחנו שומרים את התמונה, התוכנה מאפשרת לנו לשמור אותה כתמונה אחת יחידה ומחוברת או כתמונה עם מספר רב של שכבות בפורמט PSD של פוטושופ. יש לשים לב באיזה רזולוציה התמונה נשמרת. מכיוון התמונה הסופית מורכבת ממספר רב של תמונות, שכל אחת ברזולוציה גבוהה (נניח 10 מגה פיקסל) התמונה הסופית שניתן להרכיב יכולה להגיע בקלות לכמה מאות מגהפיקסל.

אם נרצה להרכיב תמונות ג'יגהפיקסל (ג'יגה זהו מספר פי  1,000 יותר גדול ממגה) נצטרך לצלם יותר תמונות באורך מקוד גדול יותר ועל ידי כך יהיה לנו יותר פיקסלים לעבוד איתם. אני בדרך כלל לא מגזים עם רזולוציית התמונה, ויוצר תמונה בגודל של 8,000 על 4,000 (שזה 32 מגה פיקסל), המספרים רלוונטיים למצב שמדובר בתמונת Equirectangular בתמונות אחרת יחס הגובה והרוחב משתנה, למשל בתמונות של כוכבי לכת קטנים היחס הוא אחד לאחד.   

אוקיי, אז יש לנו צילומים וערכנו אותם, מה הלאה?

כמובן שניתן לפרסם את התמונה כפי שהיא, להעלות אותה לפיקשר, פייסבוק או פליקר. אך ניתן לעשות עוד מספר דברים מעניינים.

ניתן בעזרת אתרי אינטרנט או תוכנות יעודיות ליצור סיור וירטואלי של המקום אותו צילמנו.

כלי חינמי ומאוד נוח הוא ה-Photosynth של מיקרוסופט זהו אתר חינמי שדורש רק רישום זריז, הוא מאפשר לנו להעלות תמונות דרך תוכנה קטנה והוא מחבר את התמונות וגם יוצר מהן סיור וירטואלי, זוהי אופציה נחמדה אבל מכיוון שאין באתר אפשרויות עריכה מתקדמות, זוהי לא האופציה העדיפה עלי. ישנו האתר 360 סיטיס  אתר זה מאפשר אחרי הרשמה חינמית (ישנם גם אופציה לרישום בתשלום, אך הרישום החינמי מספק את כל מה שאנו צריכים). אתר זה מאפשר להעלות עליו תמונה מוכנה שנשמרה כ- Equirectangular , לאחר מכן הוא בוחן אותה ואם היא נמצאה מספיק טובה הוא הופך אותה לסיור וירטואלי. אולי נתקלתם באתר זה כי הוא משתף פעולה עם תוכנת  Google Earth. קיימות גם תוכנות כמו ה-Pano2vr המאפשרים ליצור על המחשב את הסיור הוירטואלי, ולשמור אותו  כקובץ אינטרנט או קובץ פלאש (מקומי, לא ברשת).  

לסיכום, עולם הפנורמות הוא עולם מרתק, שמאפשר לנו כצלמים לעשות המון דברים יצירתיים. זה מאפשר לנו לתאר מקום בצורה מלאה, מה שלא ניתן לעשות בעזרת תמונה בודדת. כמו בכל תחום הדרך להשתפר היא להתאמן, כמה שתצלמו ותערכו יותר תשתפרו בזה.

כותב המאמר הוא גיא וינר, צלם ויוצר, בן 25 מכרמיאל.


 

קרא עוד על פנורמה | 360 | גיא וינר | מדריך צילום

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות. הוסף תגובה למאמר