כמובן זה הכל עניין של תקציב,ב D90 אתה תשיג תוצאות נהדרות וכמובן בD300S זו ספינת הדגל
אם יש באפשרותך הייתי הולך על D300S
אני חושב אחרת מידידי עמוס.
אני הייתי הולך על ה D90.
הסיבה היא, אתה עוסק בצילום כתחביב. מבחינת איכות תמונה התוצאה תהיה זהה.
ה D300S היא מקצועית יותר. הדגש בה הוא על עמידות וכ"ד כגון:
גוף חזק יותר
הגנה מאבק ורטיבות
עבודה עם שני כרטיסי זכרון במקביל
אפשרויות שליטה מהירות יותר.
אני יכול להעיד עליי, אני מצלם עם ה D90 המון, גם פרוייקטים עבור לקוחות, גם אירועים וכ"ד ונהנה מכל רגע איתה. היא לא מאכזבת.
בהפרש המחיר בין שתי המצלמות, אתה יכול לשדרג ציוד כמו פלאש SB900, חצובה טובה ועוד ועוד...
שדרוג משמעותי ל D90 זה D700.
זה כבר מעבר ל FF.
אך אם אתה מצלם טבע ובע"ח, הייתי נשאר עם D90 כדי לקבל ZOOM טוב יותר בעדשות שיש לך.
התשובה היא פשוטה מאוד, ויש לכך שלושה סיבות:
1)הסיבה העיקרית - חיישן CMOS הרבה יותר קל וזול ליצור. במצלמות הרפלקס המקצועיות יש חיישנים גדולים ולכן היצרניות חוסכות רבות ביצור הסימוס במקום הסיסידי (ובשכל).
2) הסיבה שלרוב החיישן נמצא במצלמות הרפלקס ולא בפשוטות היא שכבר בגדלים כאלו של חיישנים ההבדל הוא פחות משמעותי בין החיישנים ולכן הם מעדיפים לייצר את הסימוס במקום הסיסידי ולא יהיה הבדל גדול.
3)אז למה ב-D60 יש חיישן יותר טוב וב-D90 חיישן פחות טוב, וכל זאת ב-D90 איכות התמונה יותר טובה? פשוט מאוד. שימו לב שהגוף של ה-D90 יותר גדול מה-D60, בכך היצרניות יכולות להכניס לגוף מעבד תמונה יותר גדול ובכך איכותי וחזק יותר. ובדיוק כך לשאר המצלמות כמו D300 וכ'ו.
שאר ההבדל בין ה-D60 לו-D90 הוא באופציות ובהרחבת אפשריות הצילום והנוחות כמו שגיל הזכיר.
כששמים חיישן CCD מול CMOS - ה CCD איכותי יותר מבחינת התמונה שהוא מוציא.
אבל! החיישן ב D60 שונה מ D90 ולכן ההשוואה של אחד מול אחד לא אמיתית.
גודל החיישן בשתי המצלמות הוא 23.6x15.8 מ"מ
אבל, צפיפות הקולטנים על החיישן שונה לגמרי
ב D60 מדובר על 2.7MP/cm²
וב-D90 מדובר על 3.3MP/cm² (כמו ב D300S)
מה שנותן יתרון בולט לחיישן ה CMOS של ה D90.
יש יתרונות נוספים לחיישן CMOS לעומת CCD, ניתן לקרוא מאמר בקישור הזה
גיל, אם רצית להראות בזה שהצפיפות של חיישן ה-D60 היא גדולה יותר ושל ה-D90 קטנה יותר, בעצם קיבלת שהתאים הקולטים של חיישן ה-D60 גדולים יותר כי הם יותר צפופים (היגיון), וזה דווקא יתרון ל-D60. העובדה שלחיישן של D90 הצפיפות קטנה יותר היא שחיישן ה-CMOS , טבעית, "מרוויח" יותר רעש מחיישן ה-CCD עקב המבנה שלו וצורת שליחת האות החשמלי ממנו למעבד. בכך ניקון רצו להפחית בו את כמות הרעש, אך כך החיישן קולט פחות אור מחיישן ה-CCD של ה-D60.
למאמר בעברית על נושא החיישנים - לחץ כאן.
ולידע כללי:
* Canon היו הראשונים שפיתחו את חיישן ה-CMOS
* חיישני מצלמות ניקון הם החיישנים שסוני מייצרים.
אני משתמש ב-D60 ואתה יודע את זה ואין שום רעש בלתי נסבל, אלא רק ב-H1 וזה גם לא רעש מי יודע מה.....
ולגבי סוני, כתבת בשירשום שליד שהאיכות של סוני היא על הפנים והמצלמות שלנו של ניקון יש חיישנים שלהם. זה לא נשמע מצחיק?
עוד דבר - האיכות של סוני היא לא על הפנים, כמו שאמרנו, אותם חיישנים טובים כמו שבניקון, המעבד שלהם טוב מאוד והעדשות שלהם מיוצרות ע"י Carl Zeiss - ענקית האופטיקה מגרמניה - עדשות באיכות אופטיקה גבוהה מאוד (בדומה ל-Schneider ו-Leica).
החיסרון של מצלמות סוני - שהן יקרות.
אז עוד פעם, אני מצלם ב-D60 ואין רעש כמעט ובכלל ב-ISO400, אז מי יודע יותר טוב אם יש רעש או לא - אני שמשתמש בה או אתה שרק רואה ושופט לפי התמונות שהועלו לאתר (שיכול להיות שעברו עיבוד כזה או אחר וזה פגם באיכות וגרם לרעש - לדוגמה חידוד)?
זה שבסוף יש קצת יותר רעש בתמונות של ה-D60 מאשר ב-D90 זה לא אומר שהחיישן של ה-D60 פחות טוב, אלא שהמעבד של ה-D90 יותר איכותי והמנגנון שפועל בו להפחתת הרעשים בתמונה הוא מאוד יעיל.
עוד דבר, לא אמרתי שהמצלמות של ניקון ושל סוני באותה רמת האיכות, וזה גם לא מה שהתכוונתי לומר.
לגבי זה שהן יקרות, לא התכוונתי דווקא למצלמות הרפלקס שלהם אלא יותר למצלמות הקומפקטיות והדמוי רפלקס (סופר-זום).
לגבי אולימפוס - מסכים אתך ב-100% , ואותו דבר אני חושב על פוג'י.
הנה 5 תמונות שצילמתי ב-D60 שלי וכל תמונה ב-5 ערכים שונים של רגישות (ISO).
התמונות צולמו כולם באותן הפרמטרים חוץ מערך ה-ISO ששונה מתמונה לתמונה. הם צולמו בגינה של הבית שלי, אך ורק להמחשת ההשפעה של ה-ISO בערכים שונים במצלמת ה-Nikon D60.
פרטים: צולם עם פלאש מובנה (בעוצמה מלאה), זמן חשיפה 1/50, צמצם F/5, באיכות JPG מקסימלית, אורך מוקד 18mm, בעדיפות זמן חשיפה (M).
כדי לראות את התמונה בגודל מלא לחצו עליה פעם אחת והיא תוגדל. התמונות לא הועברו כל עיבוד והועלו כפי שהן מהמצלמה.
התמונה ב-ISO 200 - קישור
התמונה ב-ISO 400 - קישור
התמונה ב-ISO 800 - קישור
התמונה ב-ISO 1600 - קישור
התמונה ב-ISO Hi1 (מקביל ל-3200) - קישור
לדעתי ,ה"רעש בלתי נסבל" הוא ממש לא ב-ISO400, אלא ב-ISO1600 וגם שם אין ממש רעש חזק.
הסתכלתי רק על ה ISO400. השאר לא מעניין כ"כ.
אני מחפש את החלקים שלא מוארים בפלאש, היות ופלאש שמואר באזור הקרוב מטשטש גרעיניות.
את הגרעיניות והרעש מחפשים במקומות הכהים והחשוכים.
אני מסתכל אם כך על החלקים הרחוקים יותר ממך, לדוגמא:
הפינה השמאלית עליונה של התמונה. עץ התפוז והשמיים שהם שחורים.
בנוסף לאותו אזור, ושכל אחד יתרשם בעצמו, ב ISO גבוה, ופה רואים את זה כבר ב 400 התמונה סובלת מחוסר חדות שנגרם מאיכות לא טובה. זה לא מתבטא בגרעיניות שאתה רואה שבולטת לעין, אלא לתחושה ומראה כללי של חוסר חדות.
תעשה את הניסוי באור יום. ללא פלאש.
שעות אחהצ כשמתחיל קצת להחשיך, אבל עדיין יש אור זה סבבה.