תגובה לשחף  
‏יום חמישי ‏26 ‏אוגוסט ‏2010   18:08

פורמט צבע....מישהו רוצה להסביר?


מה ההבדל בין sRGB לבין אדובי 1998?


מתי נעבוד עם זה ומתי עם זה?



 תגובה לאבי  
‏יום חמישי ‏26 ‏אוגוסט ‏2010   22:47

בגדול - מדובר בסביבת העבודה לצבע, כאשר Adobe RGB היא הסביבה הרחבה שכוללת מכלול גדול יותר של גוונים ומשמשת מקצוענים.
אינרנט ומסכים לא מסוגלים להציג מגוון צבעים רחב כל כך לכן פותחה השיטה sRGB שנתמכת ברוב המסכים הקיימים ומאומצת באינטרנט.

לפני שמייצאים קובץ לפרסום באינטרנט מומלץ לשמור אותו בפורמט sRGB



 תגובה לאיה  
‏יום שלישי ‏07 ‏ספטמבר ‏2010   11:05

סביבת עבודה ב SRGB מיועדת לדפוס ולא למדיה דיגיטלית. כשרוצים להדפיס תמונות עדיף מבחינה צבעונית שיהיו בסביבת SRGB כי זו הסביבה הדומה יותר לנייר לפני המרה ל CMYK.

היות ובימנו רוב הצלמים משאירים את הצילומים שלהם כקבצים על המחשב דווקא עדיף לשמור אותם כ ADOBE יש יותר גוונים שמסכי המחשב יכולים להבחין בהם ולא הדפוס. התמונות יהיו יותר יפות צבעונית.



 תגובה לאבי  
‏יום שלישי ‏07 ‏ספטמבר ‏2010   11:25
איה, אני ממש חושב שאת טועה.
כל הספרות המקצועית והמרצים המקצועים (חפשי באינטרנט) מציגי את sRGB -כיום -כסביבת עבודה למסכים ותצוגת מדיה.
סביבות העבודה לדפוס הם CMYK כשם ארבעת צבעי הדיו, ו pro photo שנתמך ע"י כמה פירמות כמו אפסון.

בבקשה:
sRGB uses the ITU-R BT.709 primaries, the same as are used in studio monitors and HDTV,[1] and a transfer function (gamma curve) typical of CRTs. This specification allowed sRGB to be directly displayed on typical CRT monitors of the time, a factor which greatly aided its acceptance.

The sRGB color space is well specified and is designed to match typical home and office viewing conditions, rather than the darker environment typically used for commercial color matching.

http://en.wikipedia.org/wiki/SRGB


 תגובה לאיה  
‏יום שלישי ‏07 ‏ספטמבר ‏2010   11:49

אבי,

הטעות שלי היא חלקית , אני מתנצלת . אני פשוט באה מתחום הצילום המקצועי ועובדת עם מסכים בעלי טווח רחב שמקבלים ADOBE ועובדת כך. לאחר בדיקה הבנתי שמסכים פשוטים יותר אינם מסוגלים להגיע לטווח זה.

מצרפת הסבר מקצועי מתוך האתר של מישל סוקרסקי:

קיימים שלושה טווחי צבע סטנדרטיים בעולם הצילוםsrgb - טווח סטנדרטי שרוב המסכים יכולים לדמות. כל המצלמות הקטנות מצלמות בטווח זה.adobe rgb - טווח צבע רחב יותר. נוצר לאילו שדורשים יותר.prophoto rgb - טווח צבע רחב במיוחד. מכסה את כל טווח הצבע של סנסור במצלמת slr. ניתן להשתמש בטווח זה רק אם מפתחים ב raw.
  • יש מעט מסכים בטווח צבע adobe rgb. הם יותר יקרים. יש תנועה בכיוון.
  • prophoto rgb לא רלוונטי לדיון זה מישום שאין מסכים בטווח צבע זה. (תחשבו עד הטיפ הבא - אז למה אני מצלם ב raw ומפתח ב prophoto rgb? זה לא אמור להיות הכי מקצועי?)
  • אין קשר לאיכות - טווח צבע אינה מילה מקבילה לאיכות. אין קשר בין איכות תצוגת המסך לטווח הצבע שהוא מציג.יש מסכים מעולים בטווח srgb.
בתמונה - טווח adobe rgb (רשת) מכיל בתוכו את ה srgb (צבע מלא). שימו לב להבדל העצום באיזור הירוקים. פלוסים למסך טווח צבע רחב
  1. אתה רואה את מה שאתה מצלם - צילמת שקיעה מהממת? תוכל לחוות אותה שוב מול מסך שמציג את הצבעוניות המקורית
מינוסים למסך טווח צבע רחב
  1. יכולת שחזור - אם רוצים להדפיס את העבודה תמצאו את עצמכם בבעייה. רוב סוגי הדפוס לא מסוגלים להפיק adobe rgb. חוץ מסוגי דפוס מסויימים מאוד (למשל מדפסות אפסון על נייר איכותי במיוחד ) תמצאו את עצמכם מנועים מלשחזר את תצוגת המסך.
  2. תצוגה שגוייה - מערכת ההפעלה לא יודעת לעבוד מול מסך עם טווח צבע רחב. אמנם מקינטוש עושה עבודה טובה יותר מפי.סי אבל גם שם התכוננו לקבל צבעוניות חזקה ממה שציפיתם.
  3. עבודה עם תוכנות יעודיות - רק פוטשופ ועוד כמה תוכנות גרפיקה יעודיות יודעות לעבוד מול טווחי צבע גדולים. האם הסבתא שלכם מצויידת בפוטושופ כדי להינות מתמונות הנכדים?
  4. חשוב יותר לכייל - מסך עם טווח צבע רחב מגדיל את הטעות במקרה של כיול לקוי או חלילה ללא כיול. חובה לכייל באדיקות מסכים עם טווח צבע רחב, אחרת השגיאה תגדל כגודל טווח הצבע.
  5. תיאום ציפיות בעיייתי - לרוב האנשים אין מסכים עם טווח צבע רחב. מה שאתם רואים אחרים לא רואים.
  6. בעייה בעבודה מול ספקים לא מתקדמים - אם תשלחו תמונות למעבדת פוטו (מינילאב) שלא מזהה פרופילים מוטמעים, תקבלו הדפסות שטוחות וחסרות צבע.
  7. העולם האמיתי - לא מציג טווח צבע רחב כל הזמן. האמת היא שרוב הזמן דווקא טווח הצבע בצילום מתכווץ על לכדי שחור לבן. טווח צבע רחב מוגבל לתחום מסויים של צילום (טבע, נוף) וגם אז לתנאים מסויימים (לא יותר מידי אור ולא פחות מידי כדי לייצר רוויה מקסימאלית)
לסיכוםאימרה ישנה באנגלית מסכמת היטב את הדילמה העומדת בפניכם "The leading edge is the bleeding edge". בתרגום חופשי - אם אתם רוצים להוביל (להיות מקצועיים), היו מוכנים לדמם (לסבול). אנשי מקצוע צריכים מסך שמראה כמה שיותר צבע. מצד שני אנשי מקצוע עובדים בצורה מקצועית. הם מכיילים מסכים, עובדים בפוטושופ, מכינים עבודה בזהירות מול הספקים שלהם, ממירים לטווחי צבע שמתאימים לסוגי הדפוס השונים... האם אתם אנשי מקצוע?האם אתם רוצים להיות מקצועיים? לרוב המסכים עם הטווח הרחב יש אופצייה שמאפשרת מעבר לטווח srgb.תוכלו לעבוד בטווח זה עד שיהיו לכם הכישורים המתאימים למצב הטווח הרחב. 


 תגובה לאבי  
‏יום שלישי ‏07 ‏ספטמבר ‏2010   12:14
איה תודה על התשובה המקיפה והמלומדת
אכן adobe RGB סביבת עבודה רחבה יותר ולא איכותית יותר.
שוב תודה.