D90 מול D7000
השבוע היה לי העונג לעבוד עם שני הגופים ולהשוות בינהם.
יש ויכוח ודילמה כל הזמן, במה לבחור, D90 או D7000.
ההתרשמות שלי היא אישית, משימוש בצילום ולא מבחן מעבדה (-:
ב D90 אני משתמש (שני גופים) מיום שיצאה לשוק, ומאד מאד מרוצה.
ה D7000 נראית כמו אחותה, וניקון עשו מספר שינויים, חלקם מהותיים יותר ואציין אותם:
1. הוידאו HD שופר משמעותית. קל לצלם וידאו, איכות מעולה, פוקוס עוקב, אין פה בכלל מה להשוות ל D90. שם הוידאו לוקה בחסר.
אך עם כל זאת, למי שמחפש צילום וידאו אמיתי - מצלמת וידאו HD ב 1500 ש"ח תעשה עבודה טובה יותר ונוחה יותר. (למשתמש הממוצע).
חיבור מיקרופון חיצוני! סוף סוף. זה היה כ"כ חסר.... ועכשיו יש אותו.
2. ב D7000 אפשרות לעבודה עם שני כרטיסי זכרון בו זמנית!
זה מעולה, ולעיתים זה שווה את ההפרש במחיר והעדפה של ה D7000 על פני ה D90. למה? אפשר לעבוד עם שני כרטיסי 32GB בו זמנית, שלמעשה הכל נרשם פעמיים של שני כרטיסים, ולא לחשוש שמשהו יקרה לכרטיס ומאירוע שלם, נסיעה לחו"ל וכ"ד - לא ישארו תמונות.
3. האחיזה דומה וכמעט זהה לחלוטין.
4. באיכות התמונה, אף על פי שב D7000 חיישן מתקדם יותר, וקצת יותר MP, אין הבדל באיכות.
במקרים מסויימים, ב ISO מעט גבוה, ה D90 עדיין הוציאה לי תמונות טובות יותר.
5. לניקון יש מחלת ילדות, כזו החוזרת על עצמה שוב ושוב:
משטחי הגומי / סיליקון שמסביב לגוף המצלמה, שאמורים לרכך את האחיזה, עם הזמן מתקלפים ויורדים.
ניקון מודעים לזה, ובמקום למצוא פתרון לגומי חזק יותר, או דבק עמיד יותר, מצאו את הפתרון ב D7000 במשטחי גומי קטנים הרבה יותר מאשר ב D90.
6. עצוב. ניקון החליטו להשתמש ב D7000 בסוללה אחרת. לא אותה סוללה שיש ב D90 / D80.
כך שמי שרוכש D7000 ומשדרג עצמו מ D80 או D90, צריך לרכוש סט סוללות חדש...
כנ"ל לגבי GRIP. ב D80 וב D90 הגריפ זהה. ב D7000 המבנה שלו אחר לגמרי וחבל.
7. ה D7000 עדיין פונה לשוק המשתמש החובב+.
למרות זאת, החליטו להסיר את תוכניות הצילום המוכנות מראש שיש ב D90, כגון: צילום ספורט, צילום פורטרט, צילום לילה, צילום מאקרו וכ"ד.
חבל מאד מאד!
אך כן הוסיפו בגלגל מצבי הצילום U1, U2 - שתי תוכניות אישיות שהצלם יכול להכין מראש, לדוגמא, להגדיר את U1 לצילום ספורט ו- U2 לצילום מאקרו.
עדיין, אני חושב שה D90 טובה יותר בממשק הזה.
8. ושוב וידאו... ה D7000 מצלמת וידאו בפורמט MOV.
ה D90 מצלמת וידאו בפורמט AVI.
בחלק מתוכנות עריכת הוידאו, ה MOV בעייתי קצת, ה AVI יותר מקובל ונפוץ. למה ניקון עשו את זה ? התשובות כנראה אצלם.
9. תחושת עבודה התריס - נקודה לרעת ה D7000.
כשאני מצלם ב D90, אני מרגיש את התריס במצלמה, ואת הצליל המענג בפעולתו. מרגישים כח ביד, מרגישים את הצילום בין האצבעות.
ב D7000 זה מרגיש כמו חדר עם חומר בידוד. הצליל עמום יותר, וחלש יותר. לדעתי והרגשתי - ממש לא אהבתי.
ה D90 מנצחת כאן בגדול.
(לחלקכם בטח זה דבר שולי מאד, אצלי זה חלק מחווית הצילום)
לסיכום:
לא נגעתי הנתונים טכניים, גודל חיישן, צפיפותו, עוצמת פלאש ופרטים נוספים טכניים אחרים - את אלו תמצאו בכל אתר אינטרנט העוסק במצלמות אלו.
נגעתי פה בפונקציות ובדברים שמעבר לנתונים היבשים, ואלו התחושות שלי כצלם, כשאני עובד מספר שעות עם מצלמה, חש אותה וחי אותה.
ה D7000 יקרה מה D90 בלא מעט כסף. השאלה אם זה מצדיק את המחיר ?
אין לי תשובה ברורה וחד משמעית.
ושנה טובה לכולם! תמשיכו להעלות צילומים מעולים לאתר. תענוג לצפות בעבודות של כולם, למרות שאני כמעט ולא מגיב לתמונות
(תאמינו לי שאני עובר על כמעט כולן)
(-:
על טעם וריח לא נתווכח אבל כמה דברים שפיספסת.
1. הסוללה אומנם חדשה אבל מאפשרת לצלם עד 1050 צילומים בטעינה אחת, שזה שינוי מבורך מאוד.
2. לא הסירו את תוכניות הצילום, יש לך בגלגל המצבים מצב scene ובו יש את כל תוכניות הצילום המדוברות ועוד.
3. צליל התריס אולי לא לטעמך וזה בסדר אבל הוא מנגנון תריס חדש עם 150 אלף מחזורי תריס מובטחים ומצב של צילום "שקט".
שנה טוב
לא יודע לגבי הסוללה - אני מצלם ב D90 בטעינה אחת מעל 1300-1400 תמונות, ובאופן קבוע ועקבי.
לגבי מצב - SCENE - צודק. מצאתי בזכותך את זה (-:
הסוללה של ה D90 היא 1500mAh ו 7.4V
הסוללה של ה D7000, היא 1900mAh ו - 7V
על פניו, מדובר בסוללה חזקה יותר, אך לאור העובדה שב D90 אפשר לצלם 1200-1400 תמונות בין טעינה לטעינה, השיפור לא משמעותי וחבל שניקון עשו את השינוי הזה, שמקשה על מי שמשדרג מ D80 לדוגמא.
דעתי שונה משלך במספר תחומים:
1. ISO: אני חושב שהיתרון של הD7000 בISO גבוה הוא מאוד מורגש. צילמתי השבוע הופעה בISO 2000 ויצאו תמונות נפלאות (דבר שיכולתי רק לחלום בD90) - כשמנגנון הורדת הרעש כבוי לחלוטין! דווקא היתרון של הD90 יהיה בISO נמוך שם לעיתים הD7K מפשלת.
2. תריס: אני מאוד אוהב את הצליל החדש שהתריס מפיק.
3. ממשק הU1 ו U2 מאוד מאוד נח! הכח הוא לא רק בהגדרות תריס\צמצם\ISO אלא בכל הגדרות המערכת כולל איכות וידאו, פורמט צילום וכל מה שניתן להגדיר.
צבי אתה יכול להרחיב או לכוון אותי ללינק?
מה הכוונה ב"לא ניתן לפקס היטב"? האם זה משהו שיכול להיות שלא שמתי לב אליו?
הבעייה של ה7000 שלי היתה בעיקר בפוקוס. היתה ברשותי עדשה 18-200 ירושה מה90 וכמו כן רכשתי עדשה 28-300 . בשעת הצילום לא חשתי דבר, אולם בצפייה בתמונות במחשב הם לא היו מפוקסות. באותה תקופה גם האתר פסל לי את כל התמונות בטענה של חוסר פוקוס. לא התעצלתי ועשיתי גוגל בנושא: "בעיות במצלמת d7000 " וקיבלתי תגובות רבות בנושא ולא מדובר בלינק אחד. יתכן שרכשתי את המצלמה מוקדם מידי, יתכן ואלה היו מחלות ילדות. אני חוזר ואומר, אותן העדשות מורכבות כיום בd300s ואין שום בעייה ש ל פוקוס.
עוד ברצוני לציין שעם עדשת הקיט 18-105 תיפקדה המצלמה הייטב. הבעייה היתה קיימת רק בעדשות שציינתי.
חייב לתקן אותך בנושא הוידאו.
אף מצלמה ב-1,500 ש"ח לא תעשה את העבודה של צילום וידאו ברמה שתצלם עם ה-D7000 או שאר מצלמות ה-DSLR עם תכונות זהות לה (החדשות יותר). מדובר בעולם אחר של צילום וידאו שעד עכשיו היה שמור למצלמות קולנוע מיקצועיות ויקרות פי 100. ובכוונה כתבתי מצלמות קולנוע כי התמונה שאתה תקבל היא תמונה קולנועית הרבה בזכות האפשרות להשתמש בעדשות טובות ואיכותיות שעם מצלמה ב-1,500 ש"ח אפשר רק לחלום. עוד דבר חשוב הוא גודל החיישן. גודל החיישן במצלמות וידאו ב-1,500 ש"ח גם הוא לא יתקרב לגודל החיישן במצלמות DSLR, מה שיתן ל-DSLR יתרון משמעותי באיכות התמונה בכלל ויתרון עוד יותר משמעותי בצילום בתנאי תאורה נמוכים בפרט.
הרבה מאד מההפקות היום (תוכניות לאינטרנט וקליפים של שירים לדוגמא) מצולמות על מצלמות DSLR וזה בעיקר בגלל המחיר הכל כך נמוך יחסית כשהתוצאה הסופית כמעט זהה לחלוטין לצילום בציוד יקר פי 100...
שמירת הוידאו בפורמט MOV היא יתרון ענק ל-D7000 כי מדובר בפורמט ששוקל הרבה פחות מ-AVI אך לא נופל ממנו באיכות. מה שאומר שניתן לצלם יותר. אני לא מכיר שום בעייתיות בתוכנות עריכה עם פורמט MOV לפחות לא בתוכנות המיקצועיות בשוק (מה גם שרוב המצלמות המקצועיות בתחום הזה מאפשרות צילום בפורמט הזה והוא החביב ביותר על הצלמים). יש לזכור שצילום וידאו במצלמה כזו לא בא להחליף את מצלמת הוידאו הביתית ומי שמצלם וידאו במצלמה ביתית יעדיף ובצדק להמשיך לצלם בה. צילום וידאו ב-DSLR מיועד לכאלה שמחפשים תוצאה מקצועית ויודעים להפעיל מקצועית הן את המצלמה והן את התוכנות הנדרשות להפקת הצילום.
אין ספק שבעתיד הלא רחוק ניראה עוד שינויים גדולים בתחום הזה אבל המהפיכה כבר התחילה מזמן.
גם עם נקודות נוספות קשה לי להסכים איתך בתור אחד שיצא לו לצלם עם 2 המצלמות האלה, יכול להיות שאני פחות משוחד ממך (אני עדיין עם D70S).... רעש חזק של תריס הוא חיסרון, ורק אם משוחדים לדעתי אפשר להפוך את זה ליתרון (רעש של עוצמה)... הרי ברור שהרעש הזה הוא מכני ואם המכניקה מרעישה יותר זה לא מעיד על משהו טוב יותר (שלא לדבר על בלאי מהיר יותר).
הנה תמונה בISO 2000 בתנאי תאורה לא ממש טובים, עם צמצם 5.6 , תריס 500\1 ואורך מוקד של 200 ממ בD7K.
זהו קרופ של 100 אחוז (!!!), ללא ניקוי רעשים (לא במצלמה עצמה ולא בתוכנות עריכה).
תוצאה מאוד מרשימה בשביל מצלמת קרופ... לא?
בנוסף לתוצאות הבאמת טובות בISO גבוה, אני חייב להגיד מילה על מערכת הפוקוס שהיא הרבה יותר טובה מזו של הD90. יש פוקוס עוקב 3D שבאמת עובד (ממש אפשר להשתמש בו, בD90 בגלל מספר נקודות הפוקוס המועט זה היה חסר תועלת) ואפשרויות שונות כמו מעקב אחר אחר אובייקט שהוסתר לרגע ע"י אובייקט אחר ללא איבוד פוקוס.
חברים יקרים, קראתי את התגובות של כולכם בעיון.
וחשוב לי לחדד מספר דברים, ואני שמח שנשמעו דעות שונות וכן חוויות מנסיון של אחרים במצלמה.
הערותיי:
1. מנסיון צילום והשוואת תמונות בין שתי המצלמות, ב ISO נמוך, ה D90 הוציאה תמונות נקיות יותר.
ב ISO גבוה, מעל 1600, ל D7000 היה יתרון.
אך רוב הצלמים, לא משתמשים ב ISO גבוה בדר"כ.
והיות ורוב הצילומים נעשים ב ISO נמוך, חשוב להדגיש את הנושא.
2. וידאו - כמו שכתבתי - למשתמש המתחיל/ממוצע - מצלמת וידאו HD ב 1500 תעשה עבודה טובה יותר. וארחיב:
כדי לקבל שליטה טובה על זום המצלמה, נוחות אחיזה וקלות תפעול, לצד תמונה באיכות טובה, מצלמות HD ב 1500 שח מעולות.
אין מה להשוות למצלמת DSLR עם עדשות שאפשר להחליף, ואביזרים אחרים כגון מסילות מיוחדות, גוף קירור לחיישן לצילומים ארוכים וכ"ד, כל אלה מייקרים מאד את עלות הציוד לצילום וידאו עם DSLR.
צילום וידאו ב DSLR דורש מיומנות יותר ממשתמש מתחיל או ממוצע, כיוון שיש משחק של עומק שדה, ופרמטרים אחרים שיש לקחת בחשבון, יש להכיר את המצלמה ואת העדשה והמגבלות בצילום וידאו ב DSLR.
כמובן, מי שמכיר ויודע יכול להפיק צילום מקצועי ובאיכות גבוהה מאד.
לצורך המחשה, מצלמת וידאו Panasonic HDC-SD40 מחירה בארץ 1370 ש"ח.
דוגמא לאיכות צילום FULL HD ביוטיוב
לגבי פורמט MOV - הוא פורמט שמקובל לצילום מקצועי.
אך תוכנות בסיסיות בעיקר לעורך הוידאו המתחיל, כגון Pinnacle ואחרות, עיבוד MOV דורש תוספות לתוכנה.
(עם תוכנות מקצועיות כמובן שאין בעיה והן תומכות MOV)
אשמח לשמוע עוד תגובות והארות/הערות
השאלה היא למה אתה מתכוון כשאתה אומר "המשתמש הממוצע"...
המשתמש הממוצע יכול גם להסתפק במצלמת דמוי SLR ברבע מחיר מהגוף של ה-D90 או ה-D7000. מי שרוכש מצלמה כמו D7000 הוא לא המשתמש הממוצע לדעתי.
אף אחד לא המליץ לקנות D7000 למי שעוסק בצילום וידאו רוב הזמן, אך גם להתעלם מהתכונה המצויינת הזו במצלמה או לבטל אותה בהינף יד זה לא נכון. המצלמה של פנסוניק שהבאת כדוגמא היא מצלמה מצויינת ל"צלם הביתי" ולא יותר מזה. זה מתבטא באיכות התמונה (אפילו שהיא HD) וזה מתבטא בחוסר כלים שיש בה למי שרוצה לצלם מעבר לצילום ביתי/משפחתי וב-1370 ש"ח זו לא מציאה כל כך גדולה...
אבל אני לא מדבר על המשתמש הממוצע, אני מדבר על חובב צילום, ומי שחובב צילום יכול למצוא שצילום וידאו בצורה אמנותית הוא סוג של יצירה לא פחות מהנה (ולפעמים הרבה יותר) מצילום סטילס. הרשת מלאה בדוגמאות ליצירות כאלה, שלא ניתן להפיק אותן עם מצלמות ביתיות. לכן כחובב צילום האפשרות הזו לצילום וידאו באיכות מדהימה היא כלי חשוב ובעל ערך לא קטן במצלמות מסוג DSLR. כמו כן חשוב לציין שמי שיודע לתפעל מצלמת DSLR לצילום סטילס ילמד מהר מאד לתפעל אותה לצילום וידאו וליצור איתה. גם בלי תוספות מיוחדות. חצובה ועדשות כבר יש מין הסתם....
המשתמש הממוצע לא צריך לא D7000 ולא D90. חבל על הכסף.
הבעייה בד"כ בכרטיס עצמו. האם אתה מוריד ישירות מהמצלמה או באמצעות קורא כרטיסים?.
מומלץ להוריד באמצעות קורא כרטיסים.
אם התופעה חוזרת על עצמה באותו כרטיס ובהנחה שפרמטת את הכרטיס במצלמה לאחר הורדת התמונות אזי הכרטיס תקול או במילים פשוטות "דפוק". שים בצד. (או בפח)